خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





باغ ایرانی

    باغ پرتوی است از بهشت و یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای هنری ایرانیان  که  از دوران هخامنشی تا امروز ادامه داشته است.

    تنوع در باغ ایرانی حاصل تکامل طرح های برگرفته از باغ های دوره کوروش بزرگ و هخامنشی و سازگاری با  شرایط آب و هوایی مختلف است این در حالی است که این طرح ها همچنان اصول بنیادین خود را حفظ کرده اند. در باغ ایرانی عنصر آب دو نقش مهم را  بازی می کند، از یک سو برای آبیاری باغ از آن استفاده می شود و از سوی دیگر زیبایی باغ را دو چندان می کند. باغ ایرانی، نمادی از بهشت متصور در آیین زرتشت و چهار عنصر آسمان، زمین، آب و گیاهان بود. استفاده از ساختمان ها، سالن ها و دیوارهای مبتنی بر طرح های ایرانی از المنهای اصلی باغ ایرانی می باشد، باغ های ایرانی را می توان از هند تا اسپانیا و سراسر جهان مشاهده نمود.

     

     معیار اول: باغ ایرانی، نشان دهنده شاهکار نبوغ خلاق بشر است.  باغ ایرانی، اغلب به چهار بخش یا چهار باغ تقسیم شده است. در باغ ایرانی راه حل های هوشمندانه و خلاقانه ای برای مدیریت استفاده از آب، و همچنین انتخاب مناسب گیاهان در طراحی باغ ارائه شده است. در واقع، باغ ایرانی با بهشت دنیوی مترادف است، فضایی در تقابل با بیابان.

     معیار دوم: باغ ایرانی مرجع اصلی ساخت باغ در غرب آسیا، کشورهای عربی و حتی اروپا است. به نظر می رسد هندسه خاص و تقارن در معماری، همراه با نقش برجسته آب، طراحی تمام این باغ ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.  کلمه بهشت در زبانهای اروپایی از ریشه فارسی واژة "پردیس"، که به نام یک باغ زیبا محصور پشت دیوار است اقتباس شده است.

     معیار سوم: باغ ایرانی باغی منحصر به فرد است و این انحصار را حتی با تکامل دو هزار و پانصد هزار ساله حفظ کرده است و حتی منحصر به فرد است. ساخت خوابگاه های خصوصی، کاخ ها و ساختمان های عمومی، و همچنین احداث اماکن مذهبی، مقبره و... در مرکز باغ از ویژگی های عمده این باغ است.

     معیار چهارم: باغ ایرانی نمونه برجسته ای از نوعی طراحی باغ با استفاده از عناصر طبیعی و انسانی و یکپارچه سازی دستاوردهای قابل توجه از فرهنگ ایرانی به بیان فیزیکی و نمادین هنری در هماهنگی با طبیعت است. در واقع، باغ ایرانی نمونه اولیه از باغ هندسی طراحی شده، در سراسر جهان است.

     معیار پنجم: باغ ایرانی به طور مستقیم با میراث مشترک جهانی  جهانی همراه است.  به عنوان نمونه آثار ادبی و شعر به عنوان مثال آثار سعدی، حافظ و فردوسی. باغ ایرانی منبع اصلی و الهام بخش برای طراخی فرش ایرانی و طراحی پارچه، نقاشی مینیاتور، موسیقی، زیور آلات، معماری ایرانی است. در اوستا، کتاب مقدس زرتشتیان، از باغ ایرانی و گیاهان مقدس به منظور ستایش یکی از چهار عنصر طبیعی (زمین، آسمان، آب، و گیاهان) نام برده شده است.  چهار باغ بازتابی از درک اسطوره ای از طبیعت و نظم کیهانی در چشم مردم ایران باستان است.

                                    عناصرباغ ايرانی

    - باغ ايراني همواره با ديواري محصور است كه عموماً بلند و از خشت خام يا آجر بوده است و فاقد هيچگونه تزئيني است (مگر حصار باغهاي حكام قديم و توانگران هر منطقه) ، لذا باغ ايراني هم خلوتگاهي براي آرامش و گوشه نشيني و هم حفاظتي براي احساس و تأمين امنيت بوده است.

    - هندسه باغ ايراني اصلي مهم در باغسازي ايراني است. توجه به اشكال هندسي و ايجاد اشكال مربع براي ساده نشان دادن اجزاء باغ و تعيين محل دقيق كاشت درختان به گونه اي كه رديف درختان از هر طرف ديده شود، داراي اهميتي خاص بوده است. درباغ ايراني تأكيد بر ميان آسة اصلي است. گذرگاهي چهار جانب باغ را دور ميزند. مسيرهاي فرعي، باغ را به باغچهها تقسيم ميكند و باغچهها كرتها را در بر دارند.

    - عنصر آب جاري اصلي ترين عنصري كه همواره به باغ ايراني حياتي دوباره بخشيده است. آب قنات در جدولها وجويهاي منظم قرار گرفته و با گذر از نهر اصلي به نهرها و جدولهاي فرعي جريان مييابد.

    - جدولهاي باغهاي تزئيني كه به حوضها ميپيوستهاند معمولاً با سنگ و آجر ساخته ميشده است.

    - نمايش آب با انتخاب سطوحي براي پله پله كردن مسير جريان آب و تند و پر سر و صدا كردن آن صورت ميگرفته است.

    - آب نما كه بعد اصلي آن در جهت طول ساختمان و به اشكال مربع و چند ضلعي و بيضي ساخته ميشده اغلب در مقابل عمارت باغ احداث گرديده ، گاهي نيز بصورت حوضخانه در داخل عمارت باغ‌هاي قديمي ايجاد ميشده است.

    - استخر را در ميان باغ در مقابل بنا ميساخته‌اند. استخر باغ‌هاي قديمي غالبا عميق و داراي چندين فواره بوده است، از جمله استخر بزرگ باغ هزار جريب نو اصفهان در دوره صفوي كه پانصد فواره داشته است. در دوران پيش از اسلام و اوايل اسلام استخرهاي گرد معمول بوده است ولي بعد از آن ساخت استخر بصورت مربع با مستطيل صورت مي‌گرفته است.

    - كوشك باغ را در نقاط مختلف باغ ميساختند. وسط باغ به گونهاي كه از چهار طرف ديده شود، يكطرف باغ به گونه اي كه منظر اصلي در امتداد محور طولي باغ ايجاد شود، به نسبت يك سوم در امتداد محور طولي از جمله نقاط باغ است كه در آن كوشك را بنا ميكرده اند.

     -باغهاي ايراني به جهت گرمي و خشكي هواي اين مرز و بوم اغلب داراي درختان سايهدار و انبوه بوده است. استفاده از درخت و گل و گياه نيز در هر مكان منطق خاص داشته است. در كنار دو جوي خيابانهاي سراسري درختان سرو ، كاج و شمشاد مينشاندند. كاشت درختان سپيدار و تبريزي و زبان گنجشك درزمينهاي رسي معمول بوده است. پيرامون استخر را درختان نارون و افرا و بيد و ارغوان تشكيل ميدادند. كرت‌هاي دو سوي خيابان‌هاي باغ را نهال‌هاي ميوه و كرت‌هاي پيرامون باغ را مو و خيابان كمربندي باغ و گوشه و پناه ديوارها را انجير و سنجد و عناب ميكاشتند. به جاي كاشت درختان و بوته‌هاي بلند در ميان كرت كه چشم انداز ساختمان باغ را بپوشاند اسپست (نوعي يونجه) كاشته ميشده است.

    - گل‌ها نيز نقشي خاص در باغها داشته اند. گلهاي فصلي را جلوي كوشك‌ها و گلستان باغ، گل‌ها ي كوچك عطري را در كنار و پاي درختان ، پيازها و پيازچهها را درون اتاقها ميكاشتند.

    در بعضي باغها در قسمتي از محوطه باغ، باغچه يا گلزار يا گلستان را به جاي استخر در نزديك كوشك ميساختند. در نقاطي نزديك باغچه و مقابل بناهاي فرعي بطوري كه منظر مسدود نشود نيز سبزيكاري صورت مي‏گرفته است. بررسيهاي ياد شده ، طيف گسترده‌ی تركيب منظم باغ ايراني را در تمام طول تاريخ نشان ميدهد. عناصري كه با تناسب، نياز را پاسخگو هستند. باغ ايراني اثري هنري و زيباست كه در مجموع و در تمام جزئياتش فايده اي نهفته است.


    این مطلب تا کنون 8 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : ایرانی ,ايراني ,درختان ,بوده ,چهار ,استخر ,كاشت درختان ,باغ‌هاي قديمي ,معمول بوده ,امتداد محور ,محور طولي ,
    باغ ایرانی

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده